Prisma

Als kernpartner binnen het bredere netwerk van de geestelijke gezondheidszorg bevordert CGG Prisma de geestelijke gezondheid van de bevolking in de regio Noord-West-Vlaanderen.

Praktische info

Hoe maak ik een afspraak?

Hoe maak ik een afspraak?

Aanmeldingen kunnen zowel via de online formulieren als telefonisch of schriftelijk.

Hoeveel kost een consultatie?

“De kostprijs voor een consultatie mag geen hinderpaal vormen voor het bekomen van hulp. Aarzel niet om dit met je psychiater of therapeut te bespreken indien nodig!”

Hoeveel kost een consultatie?

  • Als je op verwijzing komt is het eerste oriëntatiegesprek gratis.

  • Voor consultaties bij een psychiater gelden de officiële RIZIV-tarieven.

  • Voor niet-medische consultaties in een CGG gelden vaste tarieven.

    • Voor een niet – medische consultatie bij een therapeut (psycholoog of maatschappelijk werker) betaal je het standaardtarief van 11 euro.

    • Je hebt recht op een verminderd tarief van 4 euro als je een OMNIO of WIGW- statuut hebt bij je ziekenfonds.

    • Bij een aantal uitzonderlijke categorieën wordt het nultarief gehanteerd: gedetineerden, asielzoekers, mensen zonder wettig verblijf, mensen waar urgentiezorg aan verstrekt wordt, mensen in een behartenswaardige situatie of mensen waarvan de maximumfactuur voor uitgaven geneeskunde bereikt is.

  • Voor psychodiagnostisch onderzoek wordt de cliëntbijdrage verhoogd (x 2) omwille van de grotere tijdsinvestering van onze medewerkers.

web728x90@2x.jpg

Tijdig annuleren

Het belangrijk is om zo snel mogelijk aan het secretariaat te laten weten dat je niet naar een afspraak met je hulpverlener kan komen.

Als je tijdig (meer dan 48u op voorhand) verwittigt dat je niet aanwezig kan zijn, heeft je hulpverlener nog de mogelijkheid om iemand anders uit te nodigen op het moment van jouw afspraak. Op die manier help je mee aan het voorkomen van lange wachtlijsten.

Wanneer je niet of laattijdig annuleert wordt een administratieve bijdrage gevraagd.

Moet ik eerst naar mijn huisarts?

Moet ik eerst naar mijn huisarts?

Wij werken bij voorkeur op verwijzing, wat betekent dat je op aanraden van een andere hulpverlener (zoals de huisarts, CAW medewerker, thuisbegeleider,…) contact met ons opneemt. Aangezien zij meestal goed kunnen inschatten of ons hulpaanbod gepast zal zijn, raden we iedereen aan om eerst bij een van hen advies te vragen. Wij vinden het belangrijk dat je de nodige ondersteuning krijgt voor, tijdens en na de behandeling bij ons CGG. Daarom proberen wij zo veel als mogelijk samen te werken met andere hulpverleners en organisaties die betrokken zijn. Zo zullen we bijvoorbeeld je huisarts schriftelijk op de hoogte brengen van wanneer een behandeling start en stopt.

Welke informatie hebben wij nodig?

Welke informatie hebben wij nodig?

Tijdens het eerste telefoongesprek worden enkele gegevens genoteerd (bv. jouw naam, telefoonnummer, de naam van je huisarts,...). We vragen aan cliënten om ons een kleefbriefje van het ziekenfonds te bezorgen voor onze administratie (voor minderjarigen een kleefbriefje van het kind). Indien er zich wijzigingen voordoen in je adres, telefoonnummer of mutualiteit, willen we dit graag weten om onze dossiers actueel te houden.

Is er een wachttijd?

Dringend hulp nodig?

Na het eerste verkennend gesprek is er vaak een wachttijd vooraleer de behandeling kan opstarten. Of dat het geval is en hoeveel tijd die bedraagt, kan je navragen wanneer je jezelf aanmeldt of door contact op te nemen met één van onze teams. Wanneer je dringend hulp nodig hebt kan je terecht bij onderstaande zorgverleners:

Huisarts

Je huisarts is de spil in de zorgverlening. Als je een dringend advies nodig hebt, kun je altijd bij hem terecht. Hij kent jou en je kunt hem in alle vertrouwen vertellen over je problemen. In het weekend, op feestdagen of 's nachts is je vaste huisarts niet altijd bereikbaar. Dan neem je best contact met de huisartsenwachtdienst. Daar kun je een dokter van wacht zoeken in je regio.

to_106_logo_rgb_blauw-in-kader.jpg

Telefonische hulp en chat

 

 

Misschien heb je liever een telefonisch contact?

20131114_banner_klein_v2_0 1813.png

 

Zowel Tele-Onthaal (via het gratis en anoniem telefoonnummer 106) als de Zelfmoordlijn via telefoon op het gratis en anoniem nummer 1813. Beide lijnen zijn 24/7 beschikbaar. Beide organisaties zijn ook via (anonieme) chat bereikbaar.

Jongeren kunnen terecht bijj Awel (de vroegere kinderen- en jongerentelefoon), telefonisch (via het gratis en anoniem nummer 102) of via chat (elke weekdag tussen 16u en 22u). Ook op Zelfmoord1813 is heel wat hulp voor jongeren te vinden.

logo_1712_Quadri_Zonderbaseline.jpg

Heb je vragen over (eender welke vorm van) geweld? Geweld gezien of zelf meegemaakt? Dan kan je terecht op het gratis en anoniem nummer 1712 en op hun website.

Spoeddienst

In geval van nood kan men ook naar de spoeddienst van het dichtsbijzijnde ziekenhuis. Op de sociale kaart vind je het adres van alle spoeddiensten in Vlaanderen. (Tik daarvoor in het tekstvakje 'wie of wat zoek je' de zoekterm 'spoedopname' in.)

Is alles vertrouwelijk?

Alles wat je met de therapeut hebt besproken, wordt als vertrouwelijke informatie behandeld. Je gegevens worden goed bewaard in een beveiligd elektronisch dossier en nooit zonder jouw toestemming aan anderen gegeven. Alle medewerkers van cgg Prisma zijn gebonden aan het beroepsgeheim en behandelen de verkregen informatie met respect voor jouw privacy.

 

Privacyverklaring

 

CGG Prisma hecht veel belang aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar cliënten.   Al onze medewerkers gaan met de grootste zorg om met de hen toevertrouwde persoonsgegevens en behandelen deze strikt vertrouwelijk. In deze privacyverklaring wordt omschreven welke persoonlijke gegevens wij van u kunnen verzamelen, waarom wij deze gegevens willen verzamelen, hoe wij deze willen gebruiken en hoe wij hiermee willen omgaan. Wij nemen de nieuwe Europese privacywetgeving ter harte.  In België is het bewaren van persoonsgegevens streng gereglementeerd. CGG Prisma onderzoekt samen met andere CGG’s de noodzaak van bijkomende maatregelen in het kader van deze nieuwe wetgeving, die in voege treedt vanaf 25 mei 2018.

Persoonsgegevens

Met persoonsgegevens wordt alle informatie bedoeld waarmee iemand (een natuurlijk persoon) geïdentificeerd kan worden. Iemand kan rechtstreeks of onrechtstreeks worden geïdentificeerd, via een identificatienummer (bv. het rijksregisternummer), een adres, een online identificator (bv. een IP-adres) of één of meer elementen die kenmerkend zijn voor zijn of haar fysieke, fysiologische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit.

Welke persoonsgegevens houdt CGG Prisma bij?

Vanuit website
Als je geen contact opneemt en louter de website ‘bezoekt’ houden we geen gegevens bij. Als er gebruik wordt gemaakt van een inschrijvingsformulier, worden de gevraagde gegevens (naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, emailadres, alle bijkomende informatie die je zelf doorgeeft) doorgestuurd naar de verantwoordelijke voor de inschrijvingen. We verzamelen geen bijkomende gegevens zonder uw medeweten. Deze gegevens zullen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden.Als er gebruik gemaakt wordt van een contactformulier, worden naam, mailadres, woonplaats en de gegevens die je zelf doorgeeft per mail verzonden naar het secretariaat van de vestiging die u geselecteerd hebt indien u een hulpvraag hebt en naar het algemeen mailadres van CGG Prisma indien u een andere vraag hebt. We verzamelen geen bijkomende gegevens zonder uw medeweten.  Deze gegevens zullen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden.

Vanuit mailing
Persoonsgegevens kunnen bijgehouden worden in mailinglijsten die gebruikt worden ter kennisgeving van aanbod en dienstverlening. Ten allen tijde kan u zich uitschrijven via het hiertoe bestemd contactformulier op de website.

Vanuit deelname aan vormingsaanbod
Als je ingeschreven bent voor of deelgenomen hebt aan een vormingsaanbod van CGG Prisma worden in functie van vlotte dienstverlening en facturatie volgende gegevens bijgehouden: naam, adres, telefoonnummer, emailadres en rekeningnummer.

Via telefonische contactname
Als je je aanmeldt voor begeleiding/behandeling dan vragen we om een vlotte dienstverlening te kunnen waarborgen : naam, geslacht, geboortedatum, adres, telefoonnummer, emailadres, verwijzer,  gegevens huisarts, alle bijkomende informatie die je zelf doorgeeft. We verzamelen geen bijkomende gegevens zonder uw medeweten. Deze gegevens zullen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Deze gegevens worden bewaard in ons Elektronisch Patiënten Dossier (deze valt onder de regelgeving van het medisch dossier).

Vanuit begeleidings- en behandeltrajecten
Indien hulpverleningstrajecten opgestart worden, zullen er naast hoger vermelde persoonsgegevens (naam, geslacht, geboortedatum, adres, telefoonnummer, emailadres, verwijzer, gegevens huisarts, alle bijkomende informatie die je zelf doorgeeft) ook enkele andere gegevens gevraagd worden, dit naar aanleiding van het opmaken van een aanmelding in ons Elektronisch Patiënten Dossier. 

Wie heeft toegang tot je persoonsgegevens?

Algemeen
Wij zorgen ervoor dat enkel de noodzakelijke personen toegang hebben tot de persoonsgegevens, dat de toegang tot de gegevens afgeschermd wordt en dat onze veiligheidsmaatregelen regelmatig gecontroleerd worden. Op deze manier nemen we passende beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Al onze medewerkers zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van persoonsgegevens te respecteren.

Persoonlijk dossier
In het kader van uw behandelingstraject maken wij een dossier op waarin uw persoonlijke gegevens en uw behandelplan worden bewaard. De gegevens uit uw dossier worden veilig bewaard en beschermd door de wetgeving betreffende het medisch dossier, de privacywetgeving en de wet op de patiëntenrechten. Informatie uit uw dossier kan, mits uw uitdrukkelijke toestemming en steeds in het belang van uw persoonlijk behandelingstraject, gedeeld worden met andere betrokken hulpverleners (bv. collega’s binnen het CGG, uw huisarts, de verwijzer, de dienst naar wie u verder verwezen wordt,…). We zullen telkens met u bespreken waarom we contact willen opnemen met de andere betrokken hulpverleners en welke elementen we precies willen doorgeven of bespreken.

Gegevensverzameling in kader van erkenning van het centrum
Het decreet van 18 mei 1999 betreffende de geestelijke gezondheidszorg bepaalt dat het CGG dient in te staan voor de geüniformiseerde verzameling van geanonimiseerde kwantitatieve en kwalitatieve gegevens van de kenmerken van de patiëntenpopulatie en van de geleverde zorg. Bedoeling hiervan is het leveren van relevante informatie aan de regering met het oog op de (zelf)evaluatie van het CGG.Dit betekent dat wij niet-geïndividualiseerde, demografische gegevens alsook gegevens betreffende hulpvraag en diagnose geanonimiseerd en gecodeerd doorgeven aan het Agentschap Zorg en Gezondheid.

Gegevensverzameling in het kader van onderzoek
De toezichtgevende overheid bepaalt dat het CGG haar medewerking dient te verlenen aan wetenschappelijk onderzoek met betrekking tot de volksgezondheid. Indien het CGG gevraagd wordt om mee te werken aan een onderzoek waarvoor wij gegevens betreffende uw persoon dienen over te maken, zal u hierover verder worden geïnformeerd. Momenteel werkt CGG Prisma mee aan de Europese gegevensverzameling in het kader van TDI (Treatment Demand Indicator). Het betreft de registratie van de behandelingsaanvragen voor een probleem rond het gebruik van een psychoactieve stof en/of het gebruik van alcohol. De registratie van TDI heeft als doelstelling het gezondheidsbeleid te ondersteunen en de overheid te helpen verder inzichten te verwerven in de drugsproblematiek. Uitgebreide informatie betreffende dit concrete onderzoeksproject kan u opvragen bij uw therapeut.

Inzage, correctie of verwijderen van persoonsgegevens

Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Je verzoek tot inzage, correctie of verwijderen kan je richten tot:met betrekking tot mailingbestanden: correctie of verwijderen van de persoonsgegevens via het contactformulier op de websitemet betrekking tot je behandelingstraject: correctie van de persoonsgegevens via je hulpverlener, het lokale secretariaat of het contactformulier op de websitemet betrekking tot je behandelingstraject: inzage van je dossier via de adjunct-directeur (telefonisch of via het contactformulier op de website) Uiterlijk binnen de vier weken zal op dit verzoek gereageerd worden.

Bewaartermijn gegevens

Wij bewaren gegevens volgens de termijnen die wettelijk bepaald zijn en niet langer dan noodzakelijk. Gezien onze cliëntendossiers vallen onder medische gegevens, is de wettelijke bewaartermijn hiervan 30 jaar. De bewaartermijn is 7 jaar voor facturatiegegevens uit cliëntenbestanden en facturatiegegevens inzake aangeboden vormingen die dienen als boekhoudkundig verantwoordingsstuk.Gegevens verkregen uit de klachtenprocedure worden 3 jaar bewaard.

Beveiliging

Wij nemen beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens tot een minimum te beperken. Zo zetten we in op volgende maatregelen: Toegang tot digitale persoonsgegevens is gelimiteerd en afgeschermd met gebruikersnaam en wachtwoord. Toegang tot schriftelijke persoonsgegevens worden bewaard achter slot en grendel. Wij maken gebruik van beveiligde verbindingen zodat alle informatie afgeschermd is.

(Websites van) derden

Onze privacyverklaring is niet van toepassing op (websites van) derden.

Wijziging in deze privacyverklaring

CGG Prisma kan ten alle tijde het privacybeleid veranderen, dit naar aanleiding van verandering in haar diensten of geldende regelgeving.  De gewijzigde voorwaarden worden dan bekendgemaakt op deze website en gelden dan vanaf het moment dat ze bekendgemaakt worden. Het is daarom ten zeerste aan te raden deze privacyverklaring geregeld te raadplegen zodat je van deze wijzigingen op de hoogte bent.

Wat als ik niet aanwezig kan zijn op mijn afspraak?

Tijdig annuleren

Het belangrijk is om zo snel mogelijk aan het secretariaat te laten weten dat je niet naar een afspraak met je hulpverlener kan komen.

Als je tijdig (meer dan 48u op voorhand) verwittigt dat je niet aanwezig kan zijn, heeft je hulpverlener nog de mogelijkheid om iemand anders uit te nodigen op het moment van jouw afspraak. Op die manier help je mee aan het voorkomen van lange wachtlijsten.

Wanneer je niet of laattijdig annuleert wordt een administratieve bijdrage gevraagd.

Wat als ik een klacht heb?

Klachtenregeling

Heeft u een klacht? Probeer hier best eerst met je hulpverlener over te praten. Alle medewerkers staan hiervoor open.

Als dit niet mogelijk is of niet het gewenste resultaat oplevert, kan je jouw vraag of klacht kenbaar maken door persoonlijk, telefonisch of schriftelijk contact op te nemen met je doelgroepverantwoordelijke of met de directie.

Indien je dit wenst, kan je ook beroep doen op een externe en onafhankelijke ombudspersoon. Zij zijn bereikbaar via het Overlegplatform Geestelijke Gezondheidszorg van de Provincie West-Vlaanderen (OP-WVL).